Ahad, 27 Ogos 2017

Entri 4: Sulaman Manik

Pada tahun 2010, saya ada mengikuti satu kelas solekan pengantin. Diantara projek yang perlu saya siapkan adalah sesi fotografi hasil solekan dan dandanan model pengantin. Semasa menyelesaikan projek inilah tenaga pengajar memperkenalkan teknik sulaman manik untuk membuat aksesori penganti seperti tiara dan gelang.

Sebelum ini saya hanya tahu teknik sulaman manik hanya sesuai untuk menaikkan seri busana pengantin atau pakaian untuk acara istimewa sahaja. Tetapi teknik sulaman manik ini juga boleh digunakan untuk menghasilkan aksesori wanita seperti keronsang dan loket. Buku kraf yang dibeli di Kinokuniya Suria KLCC ini adalah bahan rujukan utama saya dalam menghasilkan aksesori sulaman manik.




Bahan dan alatan yang digunakan dalam tutorial dari buku tersebut saya dapatkan dari laman web www.beading.my

Ini adalah contoh hasil kraf sulaman manik yang saya hasilkan beberapa tahun lepas. 










  


1 ulasan: