Isnin, 13 November 2017

Entri 6: Kenali Kraf Kad Ucapan

Teks & Gambar: Aida Yusoff

Kraf kad ucapan boleh dikategorikan sebagai salah satu cabang kraf kertas. Ramai di antara kita yang pernah membuat sendiri kad ucapan, sekurang-kurangnye sekali semasa dibangku sekolah rendah semasa kelas pendidikan seni.

Pada asasnya, kraf kad ucapan ini amat mudah dilakukan oleh sesiapa sahaja. Namun, pelbagai teknik boleh digunakan untuk menghasilkan sekeping kad ucapan yang boleh membawa 1001 makna yang ingin disampaikan daripada si pemberi kepada si penerima. 

Antara teknik-teknik yang biasa saya gunakan ialah;

1. Cat air 
2. Die-cutting 
3. Embossing
4. Stamping
5. Heat embossing

Saya akan cuba menulis beberapa entri untuk setiap satu teknik yang saya sebutkan di atas. 

Setiap kad yang dihasilkan mungkin hanya menggunapakai satu teknik sahaja. Tetapi kebiasaanya saya akan cuba menggabungkan beberapa teknik untuk menghasilkan sesuatu kad untuk mencapai objektif rekaan kad tersebut.

Di sini saya ingin berkongsi beberapa gambar kad yang pernah saya hasilkan. Terima kasih kerana sudi membaca.










Tiada ulasan:

Catat Ulasan